söndag 20 juni 2010

En ny bekantskap???


Igår kväll när jag gjorde min sedvanliga runda dök det upp en vit fjolårskalv mitt i vägen. En liten tjur som hade antydan till horn. Jag kan inte riktigt lista ut vad detta kan vara för individ. Möjligtvis kan det vara en avkomma efter den vita kon med det bruna örat. Hon hade en vit och en brun kalv ifjol som jag aldrig lyckades könsbestämma.
Det var mulet och klockan var närmare halv elva, så några användbara bilder blev det inte. Tog ju naturligtvis några ändå, mest för att kunna särskilja de olika vita individerna senare i sommar. Eftersom det sköts två vita (eller snarare brokiga) tjurkalvar vid älgjakten ifjol, så är det extra kul att det åtminstone finns en ny tjur. Han lär ju knappast få chansen att para sig i höst men tillämpas samma regler som det gjort de senaste åren så är vuxna vita älgar fredade. Det har funnits önskemål från vissa håll att även vuxen vit älg ska vara skjutbar men det blir en senare fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar