söndag 18 juli 2010

De börjar röra på sig...

Nu börjar det att röra på sig i älgskogen. Augusti är enligt mitt tycke den säkraste månaden om man ska se älg. Kalvarna är tillräckligt stora för att följa med sin mor på lite längre utflykter. Tjurarna börjar att förbereda sig för brunsten och vandra runt för att leta lämpliga kor. Havren börjar mogna och dra till sig hungriga älgar.

På min runda igår kväll hittade jag en ny vit fjolårskalv, ännu en liten tjur. Storlek och hornuppsättning var nästan identisk med den som blev ihjälkörd för en vecka sedan. Bevisligen fanns det alltså två vita fjolingar av hankön. Den ene av dessa, troligen den jag såg igår, kan jag inte riktigt placera i "släktträdet" och har ingen aning om var han kommer ifrån.



Till sist lyckades jag också få se den vuxne vite tjuren som flera andra sett i trakterna kring Nolbykorset i sommar. Han lever farligt eftersom han håller till precis intill 61:an. Förhoppningsvis drar han sig längre från stora vägen nu när brunsten börjar. Tyvärr var det ganska mörkt, så några bilder blev det inte. Synd eftersom han stod helt öppet och jag var ganska nära. Jag har tagit för givet att detta är samma tjur som ifjol höll till i Ås, men jag är inte lika säker längre. Jag tyckte mig kunna se vissa skillnader men det kan ha varit mörkret som lurade mig. Jag hoppas att få se honom igen i bättre ljus och från vänster sida för att kunna avgöra detta. I vänster "armveck" hade han nämligen en stor böld (fibrom?) förra året som bör ha lämnat någon typ av ärr/spår efter sig.

Som ren bonus fick jag också se två stora tjurar med 8-10 taggar och fyra andra älgar, alla traditionellt grå. Det verkar alltså vara ganska gott om älg i år också. Det kan bli en riktigt kul augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar