söndag 11 juli 2010

Min vite vän är död!

Eftersom jag är deltidsbrandman så är det min uppgift att åka på bränder, olyckor och sjukdomssfall de veckor jag har jour. Den här veckan har varit en sådan vecka.

Ikväll blev vi larmade till en älgolycka och direkt jag hörde larmet "Älgolycka - Påkerud" så anade jag vad det rörde sig om för älg, nämligen min nyfunne vite vän som jag skrivit om tidigare. Eftersom han rört sig på samma plats precis intill en ganska så hårt trafikerad väg de senaste 5-6 veckorna så var det väl egentligen bara en tidsfråga innan han skulle bli påkörd. När vi kom dit låg han mycket riktigt död i diket. (Det hade gått förhållandevis bra med dem som hade åkt i bilen). Älgvarningsskyltar har satts upp men vad hjälper det om inte folk sänker farten...

Eftersom jag följt de vita älgarna så länge, den här ända från födseln, så känns det lite sorgligt när någon av dem dör på det här viset. Men sådan är naturens gång i vårt moderna samhälle. Näst efter jakt så är trafik den vanligaste dödsorsaken bland våra älgar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar