söndag 7 november 2010

Årets skörd

Nu när höstmörkret slagit till är det dags att ta tag i årets bildskörd på allvar. Allt ska synas i sömmarna, katalogiseras och sorteras. Några bilder kommer jag att jobba vidare med och redigera. Den ljusa delen av året går det mesta av den lediga tiden åt till att vara ute och fotografera. Att sortera och efterbearbeta bilderna blir alltså eftersatt.



Givetvis orkar man inte hålla sig under sommaren heller, utan kollar igenom de bilder man tagit och gör några smärre justeringar på ett fåtal som man vid första anblicken tycker är bra. Det fina i kråksången när man nu sätter sig och går igenom bilder som man tagit för ett antal månader sedan är att det dyker upp "nya" guldkorn som man ratat vid första genomgången.



En bild som man vid den första snabba genomgången inte reagerade nämnvärt på ser man nu med nya ögon och tycker att den kan vara värd att arbeta vidare med. Nu är inte jag någon expert på digital bildbehandling och tycker inte ens det är särskilt kul, men hoppet om ett bra resultat får mig ändå att försöka om man ser att förutsättningarna finns.



Som ni ser här så har jag idag gått igenom en del av vårens bilder, bl a från april då det blev något tusental bilder av orrspel. Ett och annat guldkorn som kan vara värda att gå vidare med blev det nog även då.



Det blir värre när jag kommer längre fram mot sommaren. I stort sett var jag ju ute varje kväll från mitten av maj till slutet av september, och många bilder blev det... Något tusental älgbilder skall sorteras och katalogiseras, mestadels av vita älgar. Några av dem kanske också jag ger mig på att redigera.



Dessutom finns några tusen bilder av björn, varg, järv och örn ifrån sommarens Finlandsvistelse att ta tag i. Jag hade också tänkt mig att tillbringa några helger i fotoklubbens nyrenoverade örngömsle i vinter så vi får väl se hur mycket jag hinner med innan det blir vår och det är dags att ge sig ut och plåta igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar